onsdag 29 januari 2014

Livet som fattig(avsnitt 1)

Livet som fattig

Jag har sett Fröken Friman krig tillsammans med klasskamraterna. Så har jag valt en scen när Dagmar såg att Gunnar som en liten fattig pojke stjäla en flaska mjölk från hotellet. Sen följde hon efter honom till hans hem. Hon begrep sanningen att Gunnar ville ge mjölk till sin bror som är sjuk.

Jag tror att Gunnar inte vill stjäla men han  har inget val för hans bror som är sjuk. Jag tänker att han bara hjälper sin bror trotts att det inte är rätt. Ibland kan situationen tvinga något att stjäla saker även fast ingen borde göra så. Sen kommer det problem i samhället.

I mitt hemland finns många fattiga i hela land. De har knappt om mat, kläder, bostad och annan. Man kan se fattiga ute på gatan. Jag vill att regeringen gör någonting med dem. Som det är nu bryr sig inte regeringen om de fattiga.Jag vill koppla till egen erfarenhet. Jag had en bäst vän när jag var tolv år. Vi brukade leka tillsamman. Efter att vi var klara sexan i skolan så fortsätter jag i skolan. Men min vän är tvungen att sluta för att henne familj hade inga nog pengar. Hon måste jobba trots att är en ung flicka. Jag tycker att fattiga barn är utan mat och   har ingen chans till en bra utbildning.

De fattiga barn finns hela välden men det beror på dem får chans från regeringen eller annan person som hjälper de bättre i livet. De väntar inte på annan person ibland är livet väldigt jobbig. Många människor tycker att pengar gör lyckligt liv men det inte är allt. jag kunde se de fattiga barn skrattar och ler är utan fina kläder eller leksaker. I alla fall kämper alla på livet.

Jag har rättat texten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar