söndag 2 februari 2014

Jämställdhets kvinnor mellan män (avsnitts 2)


Jag har sett andra avsnitten av Fröken Frimans krig i fridags. Så har jag valt en scen som jag vill skriva reflektion om series. Lottie berättar till sin man att hon vill jobba med Svenska hem och separera med honom. Efter Lotties man hör att Axel säger till Lottie att barnen stannar hos honom om de skiljer sig. Lottie blir arg på honom för att hon inte kan lämna hennes barn. 


Jag tror att Alex älskar sin fru mycket eftersom att han inte vill förlora henne och försöker att få bort Lottie från kvinnornas andelsförening. På samma gång trappar han även sin makt. 


Förr i tiden var Thailand har inte jämställdhet mellan kvinnor och män. Män kunde ha åsikt om politik, vara bra utbildningen, eller jobba ute. Däremot kunde kvinnor varken för allting att endast de tog hand om hem och barn. Nu för tiden finns kvinnor och män allt jämställdhet. Thailand har fått sin första kvinnliga statsministern.     


Jag tycker att när man bildar familj borde man acceptera varandra. Kvinnor och män ska ha samma rättigheter och möjligheter. De ska också ha lika mycket makt att påverka både sina egna liv och samhället.




Bilden kommer från

2 kommentarer:

  1. Jag håller inte med första del av din reflektion. Om någon det spelar ingen roll kvinna eller man tycker om varandra måste dem respekteras. Kärleken är inte som en fängelse. Kärleken borde låt både kvinnor och männ vara fri att leva ,att bestämma. Ibland blandar man kärleken med egoism. Alex är en egoist person som bryr han inte om sig fru och bara tänker på sigsjälv.

    SvaraRadera
  2. Hej min kompis
    jag har läst din text det var intressant och din rubrik är på steg 4, tycker jag. din stycke är bra du har skrivit och koppla bra till filmen( steg 4). du använder alltid punkt i din text, och jag tror di text är på steg 3.

    SvaraRadera