fredag 28 februari 2014

Oves granne

Idag diskuterade vi om romanens fortsättning till kapitlet 9-12. Vi satte runt ett bord för och alla berättade om sina tankar som hade antecknat (på post-it-lappar) i boken. Vi fick veta mer om Oves liv.

Jag berättade lite grann om min tanke " Du är hopplös" sa Oves fru till sin man. Det står på sidan 90. Ove blev besviken och sur på Rune som är Oves granne för att  Rune hade köpt en ny bil som en BMW. Jag förstod inte riktig varför att Ove blev sur på Rune. Jag tyckte att han var avundsjuk över när hans granne hade en ny bil däremot han hade en gammal bil. Det var en bil kunna vänner vara en avundsmannen.

Idag var det roligt att diskutera med klasskamraterna. Vi fick veta mer religionskunskap. Stina har förklarat om religioner tyckte jag att höra det. Detta är bra sätt till jobba med boken.

Jag har rättat.....

4 kommentarer:

  1. Absolut Bong! Varför blir man avundsjuk de andra eller hur ? Jag förstår aldrig ...

    SvaraRadera
  2. Vad intressant reflektion du har skrivit Bong ! Det var min första diskussionen och jag var som , vad vi skulle berätta, hur vi kan visa vara egna tänker och måste alla har sin egen tänker om Ove eller ,,?! . Men sen sag jag hur du har skrivit dina tänker och väljade ut speciella bitar med hjälp av post-it-lapp. Jätte perfekt idea' . Det blir lättare för mig att skriva och sätta ihop mina tänker också med hjälp av postـlapp i boken .

    SvaraRadera
  3. Tack kompisar för att kommentera! Jag tycker vad bra att vi fick läsa en roman som en man som heter Ove. Vi kan lära känna denna person som en typen man. Det finns många personer som Ove i samhällen. Ibland växer upp man från annorlunda plats och familj påverkar man ha olika åsikter.

    SvaraRadera
  4. Fint Bong! Det var en intressant diskussion. Bra att du också delar med dig av dina tankar från diskussionen.

    SvaraRadera