söndag 23 februari 2014

Livet borde ha färg

Livet borde ha färg!

I dag har vi haft vår första litteraturdiskussion.Vi har diskuterat och fikat tillsammans runt  ett bord. När jag hade berättat min tank som jag har skrivit lappar i boken om Ove. Sen lyssnade klasskamrater och lärare på mig. Detta är ett citat "han var en man av svart och vitt och hon var färg. All hans färg.

Jag berättade att Hans fru är all färg. När jag har läst det citatet, tycker jag att det var bra. Ove har ett grått liv som är tråkigt och ensam. Men hans fru sätter på färg till honom, gör han lycklig och känner bättre hans liv. När jag har bott i Sverige och längtar mitt hemland känner jag massor gånger grått i livet. Men jag har min man och mina barn hjälper jag ha livet vidare här. De gör mig glad och lyckligt. 


Många har berättat om sina tankar. Jag tycker om Tulays tanken som hon sa att Oves personlighet likar hennes mamma som gör som tänker. Ove är en konstig man men han är snäll tycker jag.

Jag anser en diskussion idag är jätte bra och rolig. Någon som missförstår eller läser inte klar så kan de lyssnar till andra. Jag tycker att det hjälper mycket. Även är bra att lyssna till klasskamraternas många olika åsikter om Ove.   




2 kommentarer:

  1. Jag tycker att citatet som du valde att hans fru är alla färger var väldigt intressant. Det säger ganska mycket om skillnaden mellan Ove och hans fru och vi kan alltmer förstå hur mycket Ove saknar sin fru. Vilken fin parallell som du drar till ditt liv, att det kan kännas grått. Fint att du har en familj som gör dig lycklig och som finns för dig när det känns trist.

    Jag tänker att alla vi hjälper varandra att förstå boken bättre. Även om jag kan språket och förstår vartenda ord i boken hjälper ni elever mig att förstå Ove bättre.

    SvaraRadera
  2. Tack, jag försöker att förstå boken för att det är ganska svart ord. När jag lyssnar till klasskamrater berättar sina tankar hjälper mig mycket.

    SvaraRadera