lördag 22 mars 2014

Livet ger inte upp om du andas

I fredags satt vi runt ett bord och diskuterade våra tankar om romanen som vanligt. Vi hade läst Kapitlet 22-27. Vi fick veta att Ove och Sonja har inte barn.

Jag har valt citat "Vi kan sysselsätta oss med att leva eller sysselsätta oss med att dö, Ove. Vi måste gå vidare" sa Sonja till Ove. Det står på sidan 209. Efter olyckan i Spanien där Sonja skadades och de förlorades sitt barn måste Sonja  börja med sjukgymnastik. På grund av att hon inte kan gå och sitter i rullstol. Jag tycker att Livet är båda lyckligt och olyckligt träffar alla människor. Men när det händer en olycka vill man inte råka ut för den. Då försöker man att undkomma från den dåliga situationen. Härmed borde man gå genom ett ond liv därför att all problem har utgångar. Jag tycker att Sonja är jättestark för att Sonja kämpar i svårigheter.


Vi diskuterade en massa olika ämne till exempel Hatice som pratade om att ta smärtstillande i onödan. Hon menade smärtstillande som finns receptfritt som alveon och ipren. Man använder medicine när man behöver dem. Jag håller med att det kan vara onödigt men ibland behöver man ta medicin när man har riktigt fysiskt ont.


Jag tycker om diskussionen för att jag kan visa mina åsikter genom att berätta för andra vad jag tänker om Ove. Jag har även fått nya uppfattning om boken av mina klasskamrater medan vi diskuterade i klassrummet.



Jag har rättat....

4 kommentarer:

  1. Sonja är en stark kvinna. På många ställen i boken beskrivs vilken kraft hon har. Som läsare förstår jag mer och mer hur svårt det måste vara för Ove att leva utan henne. Jag minns också Hatices diskussion. Hon menade att det är onödigt att ta piller som alvedon och ipren. Återigen har vi delat våra tankar om Ove. Det ska bli spännande med sista diskussionen nästa fredag. Jag ser fram emot det.

    SvaraRadera
  2. Jag har rättat din text. Se i responsmappen på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Läs igenom den rättade texten och redigera ditt inlägg.

    SvaraRadera
  4. ja,tack det ska jag göra!!

    SvaraRadera